CHRISTIAN ZANOTTO
christian zanotto - menu

GOD O' CLOCK - HORLOGERIE EXQUISE - GOD IS WEARING A ROLEX

Christian Zanotto (1972) di origini vicentine, cosmopolita per indole, dal 2000 vive ad Amsterdam, è un talento virtuoso delle arti digitali che si distingue per l’abilità di manipolazioni multimediali dall’effetto plastico-scultoreo sorprendente e una potenzialità creativa manierista e neobarocca d’ impatto scenografico non comune. Il titolo della personale a Milano nella galleria Famiglia Margini è la chiave di lettura di questa paradossale riflessione su Dio e le vanità umane. Rolex è sinonimo di lusso e di potere che si materializzano nell’oro, dominante nelle sue opere di grandi dimensioni a sfondo nero, in cui si plasmano figure divine, che attingono dall’immaginario dell’iconografia sacra e dalla mitologia, dalla forza ipnotica, generate da sofisticate costruzioni virtuali, che mettono in scena una realtà tridimensionale per mezzo di una tecnica innovativa di trasferimento di immagini digitali su cristallo, attraverso un processo di esposizione fotografica elaborato in due anni di ricerca. Sono immagini estetizzanti animate da affascinanti entità , sacerdotesse ieratiche, figure alate maschili e femminili adornate da preziosi dettagli dorati. Questi angeli o dei, dal corpo perfetto, circondati da macchine metalliche, troni, carri trionfanti della morte, dalle funzioni misteriose, ci travolgono nel vortice della passione di Eros e Psiche, evocando la potenza immaginifica dell’amore sospeso tra erotismo e misticismo.

Jacqueline Ceresoli, FlashArt n. 291, Marzo 2011

 

christian zanotto - texts

GOD O’CLOCK - HORLOGERIE EXQUISE - GOD WEARING A ROLEX

Christian Zanotto (1972) originally from the Italian province of Vicenza but cosmopolitan by nature, since the year 2000 has lived and worked in Amsterdam. He is a talented “virtuoso” of the digital arts, and he stands out for his ability to manipulate multimedia technology creating striking “plastic-sculptural” effects. He has creative potential in the style of the mannerists and the neo-baroque which are quite out of the ordinary. The title of his first personal exhibition in Milano at Famiglia Margini Gallery is the key to the understanding of this paradoxical meditation on God and human vanity. The Rolex is synonymous with luxury and power, materialised in the gold, which dominates the substantial dimensions of his works and stands out on a black background, in which divine figures are moulded. These figures are drawn from the collective imagination within the sphere of sacred iconography and mythology. They possess a hypnotic power and are generated by sophisticated virtual constructions, which stage a three-dimensional reality using an innovative technique by which digital images are transferred onto crystal using a process of photographic exposure which Christian Zanotto has developed over two years of constant research. His are overly-refined images animated by intriguing, fascinating and seductive beings, solemn priestesses, winged figures both male and female adorned in precious golden detailed accessories. These angels or gods, with their perfect bodies, surrounded by metallic machinery, thrones, triumphal carriages of death, with mysterious functions, whisk us away in the whirlwind of the passion of Eros and Psyche, evoking the imaginative power of love, suspended between eroticism and mysticism.

Jacqueline Ceresoli, FlashArt n. 291, March 2011